Sunday, April 10, 2011

SARAWAK - dulu dan sekarang





SARAWAK - semasa saya mula menjejak kan kaki di bumi sarawak pada tahun 1979, keadaan nya adalah sederhana pada pandangan saya kerana itu adalah pertama kali ke sana. kehidupan nya sederhana dengan keadaan yang aman. tinggal di KANOWIT, menaiki bot panjang dari SIBU, terus ke utara hingga ke MUKAH dan SONG.
Keadaan rumah panjang nya ketika itu segala seperti anjing dan babi serta ternakan lain dipelihara dibawah rumah. keadaan jalan raya amat daif dan terdapat dalam bandar sahaja. pengangkutan utama sarawak adalah BOT, sungai merupakan jalan utama mereka.

1995 selepas hampir 15 -16 tahun kemudian saya sekali lagi bertugas di sarawak. pada sangkaan saya sarawak sudah tentu maju setanding dengan semenanjung, tetapi cukup hairan dan menakjupkan apabila tiada pembangunan yang pesat dinaikkan. hanya dewan undangan negeri saja yang baru. keadaan budaya dan taraf kehidupan rakyat tiada peningkatan yang boleh dibanggakan. jambatan masih tiada, kalau tidak silap saya di NIBONG, masih gunakan bot/feri utk menyeberangi sungai REJANG.

INI KAH YANG DINAMAKAN SARAWAK maju. bn KATA kita akan majukan sarawak jika rakyat memilih BN terus memerintah. habis selama ini sarawak tidak maju lah. memang tidak maju.

khas buat rakyat sarawak JANGAN DITIPU OLEH TAIB MAHMUD BERKALI KALI LAGI. seperti kata ketua rumah panjang pada saya, kita pilih dia (wakil rakyat yg sama), lagi kerena penggal pertama dia himpun kekayaan untuk diri nya, penggal kedua bila dia sudah kaya, baru kita dapat pulak. kalau kita pilih yg lain, mungkin dia juga akan kumpul kekayaan, maka kita tidak dapat. pandai dan cerdik lah mereka selama nya.






No comments:

Post a Comment