Thursday, September 27, 2012

serban Ust Don


ust don yang popular ketika ini terkenal dengan serban nya, ketika majlis perkahwinan nya, ust don nampak 'sakit' dengan 'songkok' nya. persoalan nya hanya nak bertanya je, cara kita berserban adakah cuping telinga ditutup oleh kain serban. dahi nya juga kelihatan tertutup.





lihat gambar diatas, cara dia memakai serban, cuping telinga nya nampak, dahi nya juga terbuka untuk 'sujud'.




abang singh ini nampak sepintas lalu serban nya sama dengan ust don, cuping telinga ditutup, dahi juga ditutup.

yang mana satu cara umat islam memakai serban, tolong lah saya.










10 comments:

Anonymous said...

gambar ustaz don pakai pon betoi,yg gmbr bawah ustaz don pakai pon betoi..sama je..yg dikatakan sunnah itu pakai serban..serban ini ada bnyk cara yg dipakai oleh ulama2 zaman dahulu..klu saudara pernah berkunjung ke negara2 timur tengah spt jordan syiria yaman kompom saudara lagi terkejut sbb serban dorg lagi besar drpd serban ustaz don...klu ulama2 tarekat pon besar jugak serban mereka..

azin_dilla@yahoo.com.my

ummi_khalish said...

dua2 dlm gmbr diatas betul je..aper2 pertanyaan insya-allah boleh je ke emel sy...azin_dilla@yahoo.com.my

pasulukinta said...

penulis lihat dari sudut bukan kecil atau besar nya sarban tersebut, tetapi nenutup telinga itu, kaum sikh memakai serban mereka untuk membezakan antara islam dgn sikh adalah menutup cuping telinga. minta sedikit penjelasan

ummi_khalish said...

silat lihat blog ini..klu tuan pernah lihat habib umar,rasa mereka hampir menutup semua telinga mereka..dan ada yg menutup.
http://gambarulama.blogspot.com/

aku islam said...

beza serban singh ngan org islam ialah,singh nye serban xde ekor,org islam nye serban ada ekor... hmm wallahualam..

Anonymous said...

ko xnak pakai, jgn ko pertikai cara pemakaian.. pakai lah ikut suka ko, janji ko niat meraikan sunnah baginda s.a.w.

solmie said...

ust sye ckp klo...tidak mnunai kn ibadah solat tpe klo nk tutup dahi,,,,tpi klo nak solat kne la buka...n nmpak dahi

Anonymous said...

Jgn nak pertikai serban ustaz DON ... dia belajar tinggi dia tahu lah apa dia buat .. sila rujuk video uai .. ada org pertikai serban ustaz Don .. UAI jawabkan,,insyallah jelas dan tepat ..

mohd yahya haidrus said...

assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

saya rasa dlm gambar tersebut dahi ust don tak tertutup pun. lagipun cara memakai serban selalu berbeza mengikut tempat ia bermula. cara ust don ialah cara dari negara yaman, mungkin gurunya asal dari sana.

Bop Sopan said...

Ada yg kata pakai serban shemargh style arab saudi tu serban org musyrikin. Sy penah kena sound musyrikin oleh jemaah tabligh. Btul ke? Sy ni dh kira musyrikin?

Post a Comment