Thursday, May 31, 2012

jangan dipatuk dua kali



pengalaman PAS di kelantan amat di ingati oleh TGNA, sahinggakan beliau tidak mahu 'berunding' dengan UMNO. UMNO ni, lain pulak perangai nya, bila susah baru ingat kan PAS, bila senang lupa teman nya. akibat sikap begini lah TGNA tolak muzakarah/debat dengan UMNO.

TGNA pernah mengingatkan kita bahawa kita jangan sekali kali dibiarkan di 'patuk' dua kali oleh ular yg sama dan di lubang yg sama.

penulis lihat PAS masih lagi tidak 'belajar' dari kejadian atau pengalaman nya yang lepas sebagai satu tauladan. salepas p/raya kita adakan post-mortem, tetapi tiada tindakan konkrik yg diambil.

dalam p/raya ke 12/2008, kita sudah belajar beberapa kerusi yg dimenangi oleh PKR adalah atas sokongan kuat dari ahli dan pimpinan PAS. apabila mereka 'melompat', kenapa PAS tidak boleh dapatkan kembali kerusi tersebut. ini kerana jentera p/raya adalah dari golongan PAS. jika PKR kata mereka yg sabenar nya bekerja keras dalam p/raya ke 12, maka sabagai satu tindakan 'mengajar' mereka PAS harus menjauhkan diri dan 'TAWAKUF', bagi kerusi yg sudah berlaku "LOMPAT'.

sepatutnya PKR berlapang dada untuk menyerahkan kerusi yg di menangi dan telah 'lompat' kepada PAS dalam p/raya ke 13 kelak. disini kita dapat nilai bahawa persefahaman telah dapat dicapai. jika tidak, adakah ahli dan kepimpinan PAS di parlimen atau dun tersebut perlu 'di patuk' sekali lagi.

penilis mencadangkan beberapa panduan digariskan untuk pilihanraya saperti:

1. kerusi yg dimenangi dan berlaku lompat, maka kerusi tersebut mesti diserahkan pada Parti lain dalam gabongan.
2. jika kerusi tersebut, Pakatan kalah, majoriti nya lebih dari 3000 undi, juga dalam pilihanraya akan datang ditukarkan juga parti yang akan bertanding.

penulis hanya ingin mengingatkan pada ahli PAS, jangan kita 'diperkuda' kan selama nya oleh apa yang dipanggil 'kawan'











No comments:

Post a Comment