Thursday, September 1, 2011

pejuang, pengkhianat, pengganas


apabila mat sabu bercakap, maka ramai lah pencacai UMNO/BN memberikan komen. kebanyakkan daripada mereka itu hanya mendengar cerita mat sabu tuduh polis bt kepong bkn pejuang melalui penemuramah tersebut. sudah tentu mereka bercakap mat sabu buta sejarah termasuk lah prof. kao kay kim. kita kena lihat kejadian tersebut dari aspek

1. bila kejadian tersebut terjadi/berlaku
2. siapa pelaku nya
3. kejadian berlaku antara siapa dengan siapa

kejadian bukit kepong berlaku pada tahun 1950an. pertempuran antara polis jajahan inggeris (penjajah tanah melayu ketika itu) dengan penyerang menuntut kemerdekaan.

satu lagi kejadian apabila dato maharaja lela pandak lam membunuh residen british perak j.w.w birch pada 1877. beliau di isytiharkan sebagai pejuang melayu kerana menentang penjajah british.

apa kah gelaran yg akan kita anugerahkan pula pada pahlawan (jika betul) mat kilau. ada dua kejadian yg serupa matlamat nya, ia itu menentang penjajah, tapi satu dikatakan pejuang tanah air(kemerdekaan) dan satu lagi dikatakan pengganas. kita minta para Pengkaji sejarah jangan cepat melompat dan melatah. pada prof kao kay kim dan sewaktu dengan nya, jangan jadikan diri kita yg professional ini sebagai pencacai UMNO/BN yg mengaku mereka lah yang berjuang untuk KEMERDEKAAN negara.



siapa pejuang, hang tuah ke atau hang jebat


mat kilau satu ketika dulu sabelum meniggal dunia, diagung agung kan sebagai pahlawan


apa kah polis british bukit kepong itu pejuang tanah air
berikan satu kenyataan yang bernas, jangan komen kerana kita ini pencacai

No comments:

Post a Comment