Tuesday, August 30, 2011

menyambut 1 syawal


Allahuakbar,Allahuakbar, Allahuakbar, takbir hari raya berkemundang di seluruh masjid dan surau pada malam 1syawal salepas solat isyak. MasyaAllah, hebat dan terasa remang bulu roma apabila takbir dilaungkan.


tiba tiba kesedihan menjelma ketika takbir dilaungkan, denduman demi denduman mercun dan roket serta bunga api di letupkan, dibakar serta terbangkan ke langit oleh manusia bernama ISLAM. sabulan ditarbiahkan antara syariat dan budaya tetapi umat Islam/melayu masih tidak dapat membezakan nya. budaya sudah menjadi amalan umat melayu. siapa yang nak disalahkan dalam perkara membakar mercun.

sudah tentu ibu bapa, bukan kanak/anak kecil. ibu bapa yg bertanggung jawab membelikan mercun. apabila ditanya, jawapan nya untuk menghiburkan anak. bapa menghiburkan anak dengan membakarkan mercun. ini bermakna bapa yg bermain mercun.

kemudian bila anak itu besar dan menjadi bapa, ia akan membeli dan membakar mercun juga kerana untuk menghiburkan anak nya pula. maka generasi demi genarasi membakar mercun akan berterusan. penulis minta agar para ibu bapa yang beriman, jangan lah kita membazir dan membakar duit kerana menghiburkan anak yang tidak tahu apa itu mercun.

membakar mercun BUKAN BUDAYA MELAYU




No comments:

Post a Comment