Tuesday, January 11, 2011

kemana hilang nya GRO







minggu demi minggu, bulan demi bulan dan setiap tahun jumlah tangkapan apa dinamakan GRO dilakukan dan jumlah nya hampir menyamai angka angkatan polis diraja malaysia. tahniah pada semua jabatan yang terlibat dari pasukan polis, imigresen, majlis agama, rela dan jabatan yang berkaitan.

kemungkaran demi kemungkaran berlaku dan tangkapan serta serbuan juga dilakukan tapi nampak akan surut nya jumlah GRO tiada tanda tanda nya. premises yang di serbu juga dilihat beroperasi saperti biasa salepas rehat seketika. dikatakan lesen digantung dan denda dikenakan, terlalu kaya lah tauke nya boleh jelaskan denda yang tinggi jumlahnya. perniagaan yang paling menguntungkan di dunia ini ada lah perdagangkan manusia saperti dalam cerita p.ramlie ali baba bujang lapuk.

persoalan nya kemanakah dirujuk nya kesemua para GRO tersebut. ramai dari negara cina, dihantar pulangkah mereka atau dikitar semula. rakyat malaysia yang bangsa ketuanan melayu nya dihantar ke kampong nya kah? mengapa tidak dihantar ke sekolah ali rustam di melaka bandar raya bersejarah. atau mereka ini semua dilepaskan satelah melunaskan bayaran yang diminta oleh pihak tertentu?

kawalan pelancong milik siapa? kenapa tidak dipantau kemasukan mereka. kalau kita ke london umpamanya, disoal berbagai soalan, dan ditanya berapa lama, tinggal dimana, dengan siapa dan sebagai nya untuk pengesahan kemasukan kita bertujuan dan bersebab. apa kah kita terlalu longgar hanya inginkan pelancong hadir di negara ini untuk mendapat pendapatan negara hasil pelancongan?

kita fikirkan lah untuk keselamatan negara, budaya dan sosial. kepada penguatkuasa ketuanan melayu fikirkan nasib bangsa dan agama

takbir







No comments:

Post a Comment