Tuesday, December 28, 2010

double decker trouble


dalam menghadapi penghujung tahun 2010, kejadian kemalangan melibatkan bas adalah diluar jangkaan. sistem pengangkutan negara amat tinggi teknologi nya, lebuh raya yang baik dan bertaraf dunia. bas bas yang disediakan tinggi teknologinya dengan sistem gps, bas dua tingkat dan semua nya baru dan dalam keadaan baik. ini dibantu dengan pemeriksaan berkala - PUSPAKOM.

had kelajuan di lebuhraya di negara kita ialah 110 kmj. satu ketika dulu ada yang memohon untuk dinaikkan had laju ke 130 kmj. trend ketika ini bas persiaran atau bas pengangkutan awam antara bandar menggunakan bas dua tingkat.
di kota london dan paris, bas dua tingkat digunakan dalam bandar bukan antara bandar. di malaysia yang serba canggih, kita gunakan nya untuk perjalanan jauh dengan kelajuan 110kmj itu pun yang dihadkan, belum lagi dipecut melebihi had laju yang dibenarkan.

para pengkaji yang duduk di kementerian pengangkutan tidak kah mereka membuat kajian akan kesesuaian penggunaan bas dua tingkat untuk perjalanan jauh. negara yang maju saperti kota london pun tidak menggunakan double decker. fisik mengatakan centre gravity double decker tidak setabil dengan kelajuan 110kmj. ketinggian nya tidak seimbang dengan kelebaran bas serta kelajuan yang tinggi. ini memudahkan kemalangan berlaku terutama ketika mengambil selekoh, menekan brek ketika menurun bukit, memotong kenderaan.

jika digunakan dalam bandar, kelajuan terhad, mengambil selekoh dalam kelajuan yang rendah, tidak menurun tanah tinggi. adakah pengusaha memikirkan keuntungan penumpang yang ramai dalam satu perjalanan.

fikir lah untuk keselesaan dan keselamatan penumpang


takbir



No comments:

Post a Comment