Tuesday, December 21, 2010

renongan siri 02




siri 01 - polis lalu lintas mengganti tiang lampu isyarat. dalam siri ini tugas polis juga sama dengan tugas anggota JPJ. sekadar bertanya dan sembang sembang, antara tugas hakiki polis dan JPJ dalam soal berkaitan kenderaan.
pendapatan utama JPJ adalah cukai jalan kenderaan dan yang berkaitan dengan kenderaan itu sendiri saperti denda ubah suai, enjin kenderaan yang tidak di daftar, cermin gelap dan juga ciri ciri keselamatan kenderaan.
tugas polis lebih pada nama nya sebagai polis lalu lintas, mesti lah yang berkaitan disiplin jalan raya. pendapatan polis lalu lintas adalah kesalahan memandu lalu, memandu dalam keadaan cuai, berbahaya, memotong pada garisan berkembar dan sebagai nya berkaitan disiplin memandu di atas jalan raya.
disini kita lihat jika diteliti dengan terperinci, tugas polis dan JPJ adalah berbeza, JPJ tumpu pada kenderaan samaada ciri keselamatan atau ubah suai kenderaan. polis pula tumpu pada disiplin pemandu kenderaan diatas jalan raya.
jika tugas ini dapat dilaksanakan dengan telus dan tegas, sudah tentu kesesakan lalu lintas dapat diatasi. sekatan jalan raya tidak perlu diadakan sepanjang masa olih pihak polis. kadang kadang kita lihat ada anggota polis melakukan sekatan jalan raya pada tempat dan masa yang janggal. tempat yang merbahaya saperti di selekoh atau jalan mandaki. juga didapati tiada tanda sekatan sebagai amaran kepada pemandu. apa kah kemungkinan yang berlaku jika sekatan jalan raya dilakukan tanpa dijadualkan, RASUAH, akan terjadi diantara dua pihak terutama apabila sekatan di tempat yang terpencil.
berikan lah pada JPJ melakukan tugas nya dengan profesional.
selama ini tidak nampak kesan nya terhadap sikap pemandu apabila polis melakukan sekatan jalan raya. mat rempit bertambah, pemandu tidak memakai topi keledar berleluasa. apa kah wawasan polis trafik dalam mengatasi masaalah ini. pihak yang bertanggung jawab mesti merancangsatu kaedah untuk mengatasi nya
mungkin ada hamba ALLAH yang mempunyai kemampuan untuk membantu menyelesaikan nya jika tidak 100% tetapi ada usaha nya.
renungan untuk tatapan dan membuka minda untuk berbincang

takbir




No comments:

Post a Comment