Saturday, December 18, 2010

renungan siri 01





terdapat ratusan malah jutaan rakyat malaysia yang telah ke luar negara sama ada dalam urusan sebagai pelajar, pelancong atau bertugas. malah terdapat segolongan pegawai kerajaan yang dihantar untuk mempelajari pembangunan, pengurusan dan pentadbiran untuk dibawa pulang sebagai panduan ditanah air. semua ini telah berlaku berpuloh tahun lama nya sebelum apa yang akan dikatakan nanti. adakah kita telah belajar atau masih dalam 'perhatian'.
dalam siri 01 ini kita sentoh tugas tugas anggota polis yang biasa iaitu "police traffic".
anggota polis trafik di malaysia ini antara tugas yang kita nampak adalah:
a. tugas pengiring VVIP - VIP
b. lalu lintas - mengganti tugas tiang lampu isyarat waktu "puncak"
c. sekatan lalu lintas waktu sesak
d. tugas sampingan - tugas JPJ

"trafik flow" yang terdapat dinegara kita sentiasa sesak dan tenat. polis lalu lintas terpaksa dibawa untuk membantu mengatasi nya. kesesakan akan meningkat masa ke semasa. adakah angota polis akan digunakan mengganti tiang lampu isyarat berterusan.
di luar negara - kota london, umpama nya, lampu isyarat rapat sahingga pada jarak 50 meter antara satu. sepanjang penghayatan tidak terdapat seorang pun anggota polis trafik berdiri atau mengganti lampu isyarat. jumlah kenderaan yang banyak tiada kesesakan atau "jem". adakah rakyat malaysia tidak berdisiplin sehingga memerlukan anggota polis mengawal atau kita tiada kaedah untuk mengatasi nya. pegawai polis yang berkenaan lebih mengetahui cara untuk mengatasi nya atau tiada KUASA untuk melaksanakan nya kerana kehendak AHLI POLITIK.

fikir lah untuk keselesaan dan kemudahan rakyat

takbir

No comments:

Post a Comment