Monday, December 5, 2011

PAS belajar dari UMNO


UMNO telah selesai bersidang dan dilihat banyak perkara telah timbul dalam persidangan tersebut. perkara yang dibahas ada yang bermenafaat dan ada yang dianggap sebagai 'sampah'. saperti tahun tahun yang lalu, UMNO sentiasa dibayangi oleh keujudan PAS sebagai musuh 'utama' nya. persidangan yang menjadikan PAS sebagai 'sparring partner' nya pada UMNO. bak kata pepatah melayu 'tak sah kalau tak sebut PAS'.






beberapa perkara yang boleh PAS belajar atau ambil sebagai tauladan atau sempadan, mesti dipandang serius. contoh nya saperti,

1. UMNO sentiasa mengutuk PAS dan rakan nya. - PAS tak boleh ikut kutuk UMNO pula dalam muktamar nya. muktamar adalah tempat untuk muhasabah dan membangunkan parti.

2. UMNO tidak langsung sentuh hak dan keistimewaan orang melayu. - PAS mesti memertabatkan islam dan masa sama mencari kaedah untuk menerangkan pada bukan islam tentang agama islam.

3. UMNO timbulkan sentimen perkauman. - PAS mesti rapatkan jurang antara bukan islam dengan umat islam.

4. UMNO timbulkan isu tikam kawan dari belakang. - PAS mesti kepimpinan nya yakin dengan ahli dan begitu juga pemimpin mesti hargai sumbangan ahli dibawah.

5. UMNO banyak orang bangsawan. - PAS pemimpin nya jangan sekali lupa diri dan sombong.

6. UMNO cakap sentiasa bohong. - PAS mesti jujur dan ikhlas.

7. UMNO parti mengampu, bodek, taat depan, tikan belakang, - PAS mesti telus, pemimpin boleh ditegur dan dibaiki. boleh berbincang dan berlapang dada.

penulis lihat kerana terlalu takut UMNO akan 'berkubur', mereka kelihatan hilang hala tuju, tiada muhasabah diri, menyalahkan orang lain, dan tidak berani tegur ketua. kita berdoa semoga UMNO cepat 'berkubur', insyaallah.



No comments:

Post a Comment