Saturday, November 6, 2010

sebab apa PAS kalah

salepas 2 hari PAS menerima kekalahan dalam prk galas, banyak pandangan dan komen sebab sebab PAS kalah. tidak kurang juga memperlekehkan usaha jemaah dalam gerak kerja pilihanraya dan ada yang memberi alasan untuk menyejukkan hati serta perasaan para petugas dan jemaah secara keseluruhan nya.

saya ada membaca tulisan Wan Nik Wan Yusof setiausaha politik menteri besar kelantan, beliau ada memberi data terkini keputusan prk galas. Dalam menghadapi pilihanraya umum atau kecil ada 2 perkara yang menjadi fobia pada PAS ia itu
a. undi pos
b. undi orang asli

prk galas mencatatken pengundi - 11553 dgn pecahan

a. melayu - 7125
b. cina - 2317
c. orang asli - 1889
d. lain - 10

jadual 2 tulisan wan nik PAS kalah dgn majoriti - 1190
kita lihat undi orang asli PAS - 321 , BN/UMNO - 1322- PAS kalah di peti undi orang asli - 1001. ini bermakna PAS kalah undi luar - 189, ini mungkin undi pos juga.


kenapa undi orang asli jauh menyebelahi BN/UMNO? bagaimana dengan undi orang cina pula.
pada pandangan saya mereka memberikan undi kepada BN/UMNO adalah untuk melihat janji BN tertunai atau tidak dalam masa 2 tahun sabelum PRU ke 13. kedudukan PAS kelantan tidak terjejas langsung. disini jika mereka gagal tunaikan sebelum PRU ke 13, PAS mempunyai alasan untuk menyerang kembali. jadikan Galas dan Manik Urai sebagai umpan atau modal dlm PRU ke 13 nanti.

kembali pada undi pos, PAS terlalu tumpu pada undi kritikal saperti undi pos dan undi orang asli di galas. saperti di prk sg.pinang port dickson, terlalu tumpu pada undi pos sehingga kita lupa pada undi luar yang jumlah nya ribuan. sedia maklum undi pos tetap menyebelahi BN, kalau dapat 10% - 15% sudah dianggap bonos. tumpukan lah gerak kerja kita untuk mendapatkan undi masyarakat luar yang besar jumlah nya.

dan akhir sekali PAS mesti buang fobia undi hantu, jangan jadikan undi pos dan undi hantu menjejaskan tumpuan kita dalam piliharaya yang akan datang.

takbir














No comments:

Post a Comment