Sunday, June 17, 2012

renungan pagi Ahad

















ada satu kisah hamba Allah ini nak menunjukkan pada pendudok di desa nya bahawa beliau adalah sa orang yg kaya dan berkuasa. slogan yg digunakan nya adalah - ada duit, ada kuasa, ada kuasa ada duit. duit dan kuasa berpisah tiada.

kerana terlalu nak menunjukkan dia nya kaya dan berkuasa, beliau telah membeli sautas tali yg nilai nya terlalu tinggi hanya untuk menambat saekor lembu. kemudian beliau menghebahkan nya keseluruh desa bahawa beliau mempunyai wang yg banyak sahingga boleh beli tali untuk tambat lembu nya berharga ratusan ribu.

tetapi tindakan beliau tersebut ditegur oleh saorang kanak kanak dengan menyatakan alang kah baik nya jika orang kaya tersebut membeli lembu yg banyak dan sedekah pada orang miskin, ini akan memberi imej yg tinggi atas sedekah nya kerana membantu orang miskin.

tetapi saperti biasa, orang kaya mana yg tak sombong. bak kata cerita melayu dulu kala, saperti yg diceritakan dalam 'Singapura di langgar todak'. budak tersebut dihalau keluar desa kerana orang kaya tersebut ada duit dan ada kuasa.

untuk renungan saja, cerita ini tiada kene mengene dengan yg hidup atau yg dah mampusss








1 comment:

kerispuaka said...

itu cerita keturunan Temenggung yang gila glamour sekarang ni.

Post a Comment